Cum stă copilul în mașină? Îl ținem în brațe cu gândul că așa îl protejăm și nu va păți nimic? Îl așezăm pe bancheta din față mai aproape de șofer sau călătoria lui se limitează doar la scaunul auto specializat? Mulți părinți nu cunosc legislația actuală privind transportul copiilor și uneori neglijează intenționat acest aspect.
Copil la bord: Ce spune legea
Potrivit Regulamentului Circulației Rutiere al Republicii Moldova, minorii cu „vârsta de până la 12 ani pot fi transportaţi doar în autoturismul care este utilat cu sistem de reţinere (sau cu alte mijloace de adaptare: pernă specială, scaun de înălţare, care acordă posibilităţi de aplicare a centurilor de siguranţă standard) a copiilor”.
Regulamentul nu impune doar instalarea unui scaun auto pentru copii, ci și cheamă părinții să respecte anumite cerințe. Mai exact:
sistemul de reținere a copiilor corespunde standardelor de siguranță;
sistemul de reținere a copiilor corespunde masei și taliei copilului;
poziția copilului pe scaun permite aplicarea corectă (bazin-umăr) a centurii de siguranță.
Totodată, același Regulament prevede faptul că este interzisă transportarea copiilor cu vârsta de până la 12 ani pe bancheta din față a autoturismului, precum și pe bancheta din față din dreapta a microbuzului sau autobuzului.
Cum alegem corect scaunul auto pentru copii
Potrivit Virginiei Mandalac, de la Automobil Club din Moldova, deși legea impune limita de vârstă, scaunul auto se alege în dependență de înălțimea și masa corporală a copilului.
„De la naștere până la vârsta de 12 ani, corpul copilului suferă o serie de transformări majore. Unii copii la 12 ani pot fi mai mărunței, iar cineva la 10 ani deja ar putea fi cuplat corect la centura de siguranță a mașinii. Asta presupune că centura trece peste umăr și nu peste gât”, explică Virginia.
Potrivit ei, sistemele de reținere trebuie să fie adaptate acestor schimbări pentru a oferi o protecție eficientă la fiecare etapă de creștere.
Sistemele principale de reținere se împart în patru categorii:
Grupa 0 și 0+ („scoicile” sau coșulețele). Acestea sunt dedicate nou-născuților sau bebelușilor cu greutatea care variază între 0 – 13 kg. Acest tip este recomandat în primele luni de viață, protejând mai bine coloana vertebrală a micuților. Se poziționează cu spatele spre direcția de mers.
„Acest tip de sisteme se recomandă pâna la 2 ani, până când se formează bine coloana vertebrală și controlează bine capul. La noi, când copilul are un an, deja stă cu fața spre drum, ceea ce este absolut greșit”, susține Virginia.
Grupa 1 – concepute pentru copiii cu greutatea între 9 – 18 kg. Acest tip de scaune au centuri proprii de siguranță integrate, ceea ce sporește gradul de protecție al copilului în cazul unui impact. Scaunul se poziționează cu fața spre direcția de mers.
Grupa 2 (scaun booster cu spătar) – recomandate copiilor cu greutatea 15 – 36 de kg. Nu au centuri integrate. Pentru fixarea copilului se folosește centura de siguranță a mașinii, care se fixează peste scaun și copil.
Grupa 3 (scaun booster fără spătar, pernă de înălțare) – recomandate copiilor cu greutatea între 25-36 kg. Nu au centuri integrate și spătar. Se utilizează centura de siguranță a mașinii, care se fixează peste scaun și copil.
Cum instalăm corect scaunul auto
Înainte de a instala un scaun auto în mașină este foarte importantă studierea instrucțiunile de instalare a acestuia, precum și manualul de utilizare a mașinii pentru a fi siguri că instalați corect sistemul. Consecințele fixării incorecte pot fi la fel de grave ca și transportarea copilului fără dispozitiv corespunzător.
Metodele de instalare ale unui scaun sunt de două tipuri: cu ajutorul centurii de siguranță sau sistemul ISOFIX și LATCH.
ISOFIX este un sistem standard de asigurare a fixării scaunelor în autoturisme, care permite fixarea scaunului de mașină într-o poziție fixă, rigidă, având ca și avantaj principal faptul că în timpul unui impact, se va comporta unitar cu restul autovehiculului, față de situația în care scaunul este prins cu centurile mașinii.
Sistemul este prevăzut cu două cârlige metalice care ies din partea din spate a șezutului, agățat de sistemul mașinii, care, la rândul ei, este prevăzută cu dispozitive tip inel (de formă dreptunghiulară). Brațele metalice sunt ascunse undeva între șezutul banchetei din spate și spătarul acesteia. Odată cuplate, brațele de scaunul auto al sistemului de prindere a mașinii, acesta nu mai poate fi detașat decât prin deblocarea sistemului. Pentru copiii cu o greutate mai mare de 15 kg, sistemul ISOFIX este utilizat ca și dispozitiv adăugător de susținere pentru centurile de siguranță ale automobilului.
LATCH este un sistem de fixare a scaunului auto pentru copii, care utilizează două dispozitive de prindere inferioare și unul superior. Sistemul LATCH este utilizat pentru facilitarea instalării scaunului auto. Acestea sunt standard pentru toate automobilele de modelul anului 2003 și mai devreme, fiind disponibile și pentru modelele mai vechi.
Cel mai sigur loc într-un automobil
Potrivit specialiștilor, bancheta din spate este cea mai recomandată, atât pentru scaunele pentru copii orientate cu fața spre sensul de mers, cât și cele orientate cu spatele spre sensul de mers.
Locul de mijloc este considerat a fi cel mai sigur (mai de parte de potențialele pericole în cazul impacturilor laterale și de elementele rigide ale mașinii), în cazul prezenței centurii de siguranță în trei puncte.
Următoarele poziții sigure sunt scaunele din părți. Cea mai puțin sigură poziție este bancheta din față, cu airbag-ul dezactivat. Totuși, legea Republicii Moldova nu permite transportarea copiilor pe bancheta din față până la vârsta de 12 ani.
„Scaunul din dreapta șoferului este considerat cel mai periculos loc în automobil, acest subiect este dezvoltat prin mai multe studii în domeniu, motivul de baza fiind faptul că șoferul, în momentul accidentului rutier, instinctiv, încearcă să evite impactul nemijlocit asupra sa”, argumentează cei de la Inspectoratul Național de Securitate Publică.
Când utilizăm centura de siguranță pentru copii
Copiii sunt pregătiţi să folosească centura de siguranţă pentru adulţi atunci când:
Sunt destul de înalţi pentru a sta pe scaunul maşinii într-o poziţie corectă;
Îşi pot rezema spatele de bancheta maşinii; 3) îşi pot poziţiona genunchii într-o poziţie firească, naturală, peste scaunul maşinii;
Pot sta cu toată talpa piciorului pe podeaua vehiculului;
Partea de sus a centurii de siguranță trece peste umăr și nicidecum gât sau față, deoarece persistă riscul de asfixiere.
Sfatul specialiștilor este să utilizăm scaunul auto atât timp până când fixarea copilului cu centurile mașinii va fi corectă (umăr/oasele bazinului) și nu neapărat odată cu împlinirea vârstei de 12 ani. Fiecare copil își are ritmul propriu de creștere și nu toți sunt destul de corpolenți la atingerea vârstei menționate în lege.
Mituri privind transportarea copiilor
Virginia Mandalac susține că oamenii recurg la diverse modalități de transportare a copiilor, dar evită să procure un scaun special. Un mit legat de siguranța copiilor este transportarea acestora în brațele unui adult.
„În momentul unui accident, greutatea copilului crește de zeci de ori. În dependență la ce viteză are loc acest impact, maturul nu este în stare să mențină acel copil în brațe. El va fi oricum scăpat și strivit, inclusiv și de greutatea maturului care-l ține în brațe”, afirmă Virginia.
O altă practică întâlnită este fixarea centurii de siguranță a mașinii peste adult și copil împreună. O astfel de practică ar putea fi fatală pentru copil nu doar în cazul unui accident, ci ar putea fi supus riscului de a fi strangulat între centura de siguranță și greutatea maturului.
Potrivit Virginiei, părinții nu conștientizează posibilele riscuri la care se supun prin evitarea transportării copilului într-un scăunel auto.
„Este o mentalitate învechită, iar majoritatea motivează că la un drum lung pun scăunelul, dar la distanțe scurte și viteze mici nu-l utilizează, ceea ce este absolut greșit, deoarece majoritatea accidentelor au loc la distanțe mici, iar pentru un copil aceste accidente ar fi fatale”, mai afirmă Virginia.
Practica internațională și transportarea copiilor
Uniunea Europeană recomandă amplasarea scoicelor cu spatele spre direcția de mers până când copilul împlineşte doi ani. Preferabil, chiar până la patru ani. Totodată, este permisă amplasarea în acest mod a copiilor pe bancheta din față, cu condiția ca airbag-ul să fie deconectat.
În Statele Unite, Asociaţia Americană de Pediatrie recomandă acest lucru de ani buni. Conform Asociaţiei Suedeze pentru Siguranţă în Trafic, acum, acest mod de a aşeza copiii în maşină este obligatoriu pentru că a dovedit că reduce cu 75% riscul de răni grave şi cu 90% riscul de deces.
Un copil în calitate de pasager și-a pierdut viața în urma unui accident rutier, de la începutul anului 2021
Potrivit Inspectoratului Național pentru Sănătate Publică, pe parcursul anului 2020, peste 1.500 de șoferi au fost sancționați pentru încălcarea regulilor de folosire a sistemului de reținere pentru copii și încălcarea regulilor de transportare a copiilor cu vârsta de până la șapte ani.
„Acest fapt se datorează carantinei și situației pandemice cu care ne-am confruntat începând cu luna martie a anului 2020, de aceea și numărul de procese verbale este relativ mic”, a explicat Pavel Apostol din cadrul INSP.
În primele patru luni ale anului 2021, numărul acestora s-a dublat, fiind de 3.042. Totodată, pe parcursul lunilor ianuarie-aprilie 2021 au fost înregistrate în total 70 de accidente rutiere cu implicarea minorilor, în rezultatul cărora au decedat doi copii și au suferit diferite traumatisme 67 de copii. Din numărul total de accidente, în 28 de cazuri copiii erau în calitate de pasageri, în rezultat fiind înregistrat un singur deces, iar 27 de minori au suferit diverse traumatisme.
În perioada ianuarie-aprilie a anului 2020 au fost înregistrate 42 de accidente, soldate cu trei decese și 39 de minori răniți. Din numărul total de accidente rutiere doar 20 au avut copii în calitate de pasageri, fiind înregistrate două decese și 18 copii răniți.
În cazul nerespectării legislației la capitolul transportării corecte a minorului, agenții de patrulare pot amenda șoferii cu până la 1.200 de lei. Pe lângă aceasta, conducătorul auto care a pus în pericol viața minorului se poate alege și cu două puncte de penalizare.