De ce Chișinăul rămâne blocat în ambuteiaje? Soluțiile autorităților și experților

Traficul aglomerat din Chișinău rămâne una dintre cele mai mari nemulțumiri ale locuitorilor și vizitatorilor Capitalei. În timp ce viceprimarul Ilie Ceban spune că modernizarea transportului public este cheia fluidizării circulației rutiere în oraș, experții atrag atenția asupra lipsei unei planificări strategice, a parcărilor și a infrastructurii adaptate realităților actuale.

Viceprimarul municipiului Chișinău, Ilie Ceban, afirmă că fenomenul este inevitabil într-un oraș în creștere. În ultimii cinci ani, a crescut atât numărul populației, cât și a utilizatorilor de autovehicule, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.

Soluția de bază, în opinia sa, rămâne transportul public. Primăria a cumpărat în ultimii ani peste 370 de unități de transport – autobuze și troleibuze, iar recent a fost lansat un nou lot de 20 de troleibuze articulate, cu dublă capacitate.

„Aceasta este prioritatea nr. 1 – să fie un transport confortabil pentru ca oamenii să-l utilizeze”, a mai spus Ilie Ceban.

Potrivit viceprimarului, pe străzile Capitalei circulă zilnic aproximativ 400.000 de automobile, cu 100.000 mai multe decât acum patru ani. În același timp, numărul pasagerilor transportului public ar fi crescut cu 40%.

Experții consideră că, doar prin suplinirea numărului de unități de transport în comun, problema traficului aglomerat nu va putea fi rezolvată.

Cristi Mariuța, coordonator local al Asociației „Primăria Mea”, spune că cetățenii nu vor renunța la mașini dacă nu vor avea parte de experiențe de călătorie confortabile cu transportul public.

În același timp, specialistul în urbanism și mobilitate urbană Victor Chironda, ex-viceprimar al Capitalei, evidențiază problema lipsei parcărilor la marginea orașului. Oamenii care vin din afara Chișinăului nu au opțiunea de a parca la intrarea în oraș. Astfel, întreg fluxul acesta se suprapune pe fluxul existent intraurban.

Și Ilie Bricicaru, directorul Observatorului de Siguranță Rutieră de la UTM, subliniază că problema parcărilor rămâne nerezolvată.

„Orașele nu sunt mingi de cauciuc. Infrastructura rutieră nu poate să crească în continuu”, spune expertul, sugerând că autoritățile ar trebui să intervină cu un plan de măsuri de durată.

Una din soluțiile sugerate de acesta sunt parcările cu plată, cel puțin în zona istorică a orașului.

„Fiindcă oamenii vin la 7:30 dimineața, își lasă mașina într-un loc și pleacă de acolo seara, la ora 18:00. Adică, ocupă un spațiu o zi întreagă. Respectiv, în astfel de situații, nu o sa avem niciodată spații suficiente”, a menționat Ilie Bricicaru.

Autoritățile locale agreează ideea amenajării parcărilor cu plată, însă spun că este necesar să fie definitivată mai întâi procedura de percepere a taxelor de parcare.

„De la momentul parcării, achitării, modalității de plată, încasării și ce se întâmplă cu cel care nu respect aceste proces. Pentru că s-ar putea să fie amenajate o sută de locuri de parcare. Zece să fie achitate și 90 – nu”, a remarcat viceprimarul Ilie Ceban.

În timp ce autoritățile invocă investiții și proiecte aflate pe hârtie, experții insistă pe nevoia unei strategii coerente și a unor măsuri concrete, care să ofere chișinăuienilor alternative reale la mașina personală.

Imagine simbol

Sursa: stiri.md